January 24, 2016

Amazake Made from Sake Kasu (Lees)/酒粕で作った甘酒

Today, I bought a bag of sake kasu from a local sake brewery, Takachiyo Shuzo.
今日は、地元の酒蔵、高千代酒造の酒粕を一袋買いました。
Well, I just had to, partly because I had to make another batch of amazake for my son, but mainly because this particular sake kasu was so cheap (2 kg, 500 yen).
息子のためにまた甘酒を作らなければいけなかったし、何と言っても、この酒粕はすごく安かったので(2キロで500円)、買わざるを得ませんでした。

It is more than five times cheaper than koji.
麹より5倍以上安いです。

I searched for good recipes for amazake made from sake kasu. Some recipes say to tear sake kasu and soak it in cold water overnight to dissolve. I didn't want to wait that long, so I just tore some sake kasu into pieces, put it in a pot, added some water, brought to a boil, stirred well, left it covered with a lid for several minutes, reheated, stirred again. I added some sugar. (I left out salt.)

Ingredients:
500 ml water
100 g sake kasu
3 tbsp sugar
Pinch of salt
Optional: Ginger juice
酒粕から作る甘酒の、いいレシピを探しましたが、酒粕を細かくちぎり、水に一晩漬けて、溶かすというレシピが幾つかありました。そんなに待てないので、ただ酒粕を細かくちぎり、鍋に入れ、水を入れ、沸騰させ、よく混ぜて、蓋をして数分置いて、また加熱して、また混ぜ、砂糖を入れました(塩は省きました)。

材料:
水 500 ml
酒粕 100 g
砂糖 大さじ3
塩 一つまみ
好みで、生姜汁


Right: Amazake made from koji and leftover rice
Left: Amazake made from sake lees
右: 麹と残りごはんで作った甘酒
左: 酒粕で作った甘酒
I'm not a big fan of amazake made from sake lees, but luckily, my son said he could drink it.
私は、酒粕で作った甘酒はあまり好きではないのですが、運よく、息子は、飲めると言っていました。

No comments: